|
Kalmisto
Mar 6, 2017 11:03:55 GMT
via mobile
Post by Tuulia on Mar 6, 2017 11:03:55 GMT
Tässä kun nuorilla sormilla chattaa, ja jalatkin kantavat kuin kevätvasikalla, sitä harvoin tulee ajatelleeksi kalmon osan olevan edessä itse kullakin. En varmasti ole ainoa, jota ajatus kirkkomaahan panemisesta hieman nikotuttaa. Karhun kansan tai edes suomenuskoisehkojen omasta kalmistosta en uskalla edes uneksua (Vai pitäisikö?), mutta kuinkas on tunnustuksettomien makuumaiden laita Suomessa? Ovatko ne aina kirkollisten hautapaikkojen yhteydessä? Onko Karhun kansalla ollut puhetta omasta kalmistosta? Löytyisikö muita asiaa ajamaan?
|
|
|
Post by Ida on May 22, 2018 7:37:52 GMT
Vapaa-ajattelijoilla on ainakin joitain ei-kirkollisia hautausmaita: www.vapaa-ajattelijat.fi/palvelut/hautausmaaEvankelis-luterilainen kirkko saa valtion tukea kaiketi, ja on velvollinen tarjoamaan tasa-arvoisesti hautapaikan myös kirkkoon kuulumattomille. Myös seurakuntaan kuulumaton vainaja voidaan tapauskohtaisesti siunata hautaan kristillisin menoin, mikäli vainaja ja/tai omaiset sitä ovat toivoneet. Siksi on hyvä ajoissa sanoa omaisille, jos ei tätä halua, ettei vahingossa tule sitten näitä kristillisiä menoja, jos niitä ei tahdo. Pappi ei saa toimittaa kirkkoon kuulumattoman siunaamista edes omaisten pyynnöstä, mikäli se on vastoin vainajan vakaumusta. Eli pitää vaan olla tietoinen. Muuta infoa: www.krematorio.fi/fi/?/krematoriokappelit.htmlwww.siviilihautajaiset.fi
|
|
|
Post by Tammirinne on Jun 7, 2019 17:15:11 GMT
Tässä kun nuorilla sormilla chattaa, ja jalatkin kantavat kuin kevätvasikalla, sitä harvoin tulee ajatelleeksi kalmon osan olevan edessä itse kullakin. En varmasti ole ainoa, jota ajatus kirkkomaahan panemisesta hieman nikotuttaa. Karhun kansan tai edes suomenuskoisehkojen omasta kalmistosta en uskalla edes uneksua (Vai pitäisikö?), mutta kuinkas on tunnustuksettomien makuumaiden laita Suomessa? Ovatko ne aina kirkollisten hautapaikkojen yhteydessä? Onko Karhun kansalla ollut puhetta omasta kalmistosta? Löytyisikö muita asiaa ajamaan? Tämä on asia, joka tuli ihan konkreettisesti esille omassa elämässäni. Ihminen siirtyi toiseen ulottuvuuteen ilman omaa tahtoaan. Aloin ajattelemaan, mitä jos minulle tapahtuu sama. Päädyin kirjoittamaan kahdelle sisarukselleni samansisältöisen kirjeen. Vaikka en ole valtiollisen kirkon jäsen, toivon yhden väkevästi todistavan papin siunaamaan minut kristillisin menoin. Se ei mielestäni ole ristiriidassa Karhun kansan ajatusmaailman kanssa. Kunnioitus esi-isiä ja heidän uskoaan kohtaan kuuluu siihen jatkumoon, jonka seurauksena minäkin nyt tässä naputtelen haparoivaa hahmotustani. Kristillisten menojen jälkeen tuhkaus sekä tuhkien ripottelu määrittelemääni tärkeään paikkaan. Siinä vaiheessa toivon Karhun kansan jäsenen lausuvan vainajien rukouksen ennalta ilmoittamieni ihmisten läsnäollessa. Minulle ei ole tärkeää se, minne tuhkiani ei ripotella. En halua kieltää kristillistä tapaa, se olisi jollain tavalla oman kulttuuriperimäni kieltämistä. Ymmärtääkseni kuitenkin Karhun kansa kunnioittaa esivanhempiaan. Ja ajatuksena se, että hylkäisin viimeiset kymmenen edeltävän sukupolven ajatukset "vääräuskoisena", on minulle vierasta.
|
|
Miika
Jäsenet
Väenusko!
|
Post by Miika on Jun 14, 2019 6:42:33 GMT
Kuinka ollakaan, juuri tällä hetkellä on käynnissä kansalaisaloite aihetta sivuten. Linkitin aloitteen omalle FB-seinälleni seuraavin saatesanoin: Väenuskoisena ihmisenä edustan maailmankatsomukseltani ja todellisuuskäsitykseltäni jotain muuta kuin esim. abrahamilaisiin uskontokuntiin tai ateisteihin kuuluvat henkilöt. Linkittämäni kansalaisaloite ottaa kantaa asiaan, mitä olen pohtinut varsin paljon... ...nimittäin mahdollisuuksiini tulla haudatuksi kotoperäisen uskomusperinteemme ja omien toiveitteni mukaan.
Aloite käsittelee aihetta yleisestä näkökulmasta, eikä ota kantaa mihinkään yksittäiseen kuolemankulttuuriin tai uskontoon. Sen sijaan aloite pyrkii höllentämään nykyisellään aivan liian tiukkaa hautaustoimilakia, jotta useammat hautaustavat tulisivat mahdollisiksi, ja jotta ihmisten laajempi itsemääräämisoikeus ruumiin hävittämisessä ja käytössä toteutuisi. Nykyään laki ei mahdollista riittävästi vainajan katsomuksen ja toivomuksien huomioimista.
Jos siis koet, että esim. väenuskoisille tulisi olla mahdollista perustaa oma pyhä kalmistonsa vaikkapa johonkin kauniiseen lehtomaiseen ympäristöön, minne vainajiamme voisi sijoittaa kotoperäinen uskomusperinteemme ja rajaa lähestyvien ihmisten omat toiveet huomioiden, kannata tätä aloitetta!
#väenusko #kalmisto #hautaustavat #uskomusperinne #kansalaisaloite #hautaustoimilaki
|
|
|
Kalmisto
Jul 5, 2019 9:13:45 GMT
via mobile
Post by viimatar on Jul 5, 2019 9:13:45 GMT
Asia kosketti seitsemän vuotta sitten henkilökohtaisesti, kun kuolleena syntyneelle keskimmäiselle lapselle poti löytää uurnapaikka. Päädyimme lopulta lähikirkon kirkkomaahan, koska siellä on helppo käydä ja paikalla on ennen kristinuskoa ilmeisesti sijainnut kalmisto tai palvontapaikka joka tapauksessa. Olen katsonut oikeudekseni diskreetisti uhrata viljaa haudalla toisinaan ja muistomerkki näyttää tavanomaisesta poikkeavalta vain siinä, että se on valurautainen pystypaalu ja siinä on aurinkoristi. On jonkun paikallisen valimon muutaman kappaleen sarjasta ja ihastuin siihen ensinäkemältä. Omassa ajattelussani pyhä paikka on pyhä paikka, oli se kenen hyvänsä hallussa juuri tuolloin. Verrata voi esimerkiksi kolmen abrahamilaisen uskonnon Temppelivuoreen. Luonnollisesti toivon tuhkausta ja sijoitusta lapseni vierelle, vaikka kumpikaan meistä ei oikeasti siinä tomumajassa enää sijaitsekaan. Jos tätä ei olisi taustalla, toivoisin sirottelua Aurajokilaaksoon, itselleni tärkeimpään maisemaan.
|
|
|
Post by Saaga on Jul 5, 2019 17:47:01 GMT
Olen katsonut oikeudekseni diskreetisti uhrata viljaa haudalla toisinaan
Minä ja perheeni uhraamme/ viemme tuomisia vainajien haudoille ruuan muodossa. Esimerkiksi omenia, keksejä ja maitoa on tullut vietyä. Tätä tapaa eivät ole kummastelleet vanhempanikaan. Vien minä joskus kukkiakin, mutta yleensä jotakin ns. tarpeellista tai ravintoa: vaikka toki kukatkin tarpeellisia ja ravintoa ainakin sielulle ja mehiläisille  Itselleni vain yksi hautausmaa on läheinen, ja vaikken kyseisellä paikkakunnalla olekaan koskaan asunut, on se ainoa paikka, johon tällä hetkellä maallisen majani tahtoisin sijoittaa. Äitini puolen suku on asunut alueella vuosisatoja, ja kyseiselle hautausmaalle on haudattu lukemattomia sukulaisiani kaukaa historian hämäristä asti. Minulle onkin erittäin tärkeää päästä sukuni multiin, vaikka hautausmaa onkin kristillinen. En ole vielä tutustunut kyseisen seurakunnan uskonnottomien tai muihin uskontokuntiin kuuluvien hautauspolitiikkaan. Kannatan ruumiin loppusijoitustapaa säätelevien lakien höllentämistä uskonnollisista syistä.
Edit: Asiaa pohdittuani mietin, että mikäli tuonilmainen kutsuisi ennen aikojaan (*kop kop kop*), voi olla että tahtoisinkin tulla haudatuksia nykyiseen asuinkuntaani. Näin olisin perheeni ja erityisesti lasteni helposti tavoitettavissa ja silläkin tavalla enemmän läsnä: tässä kuitenkin saattaa olla estävänä tekijänä se, että ikuisuuspaikkoja ei enää myydä, vaan käytännössä kaikki haudat myllätään jossain vaiheessa uusiksi ja mullat viedään pois. Ajatus tuntuu hyvin väärältä, joten tämä kallistaisi itseäni tuhkien ripottelun suuntaan jonnekin luonnon keskelle, itselleni tuttuun maastoon.
|
|