|
Post by Kainu on Mar 25, 2015 18:03:08 GMT
Onko suomessa käytetty uhrialttareita, jos on, niin minkä laisia ja mitä niissä on käytetty uhrina ja miten?
|
|
|
Post by Malitsu on May 20, 2015 9:35:43 GMT
Siirsin yllä olevan viestin omaksi ketjukseen, kun aihe ei tuntunut oikein liittyvän syntyihin ja loitsuihin. Toivottavasti et pahastu!
Suomalais-ugrilaisilla kansoilla tiedetään olleen juhlissa ihan alttarimaisia pöytiäkin, mutta luulen että lähempänä sitä mitä haet ovat pysyvät uhripaikat. Karsikkopuut, haudat, kuppikivet, uhrilähteet ja tietysti hiidet eli pyhät lehdot olisivat tällaisia. Nykyään aika monella taitaa olla myös jonkinlainen kotialttari.
Kaikille lienee tuttu se nykyinen tapa, että haudoille viedään kukkia ja kynttilöitä. Muutoin suomenuskoiset näyttäisivät uhraavan ennen kaikkea ruokaa ja juomaa. Esimerkiksi vuotuisjuhlissa otamme ennen ateriointia vähän jokaisesta ruokalajista uhriksi, ja itse käytän uhrina lähes aina olutta. Yleisesti ottaen myös itse vaivalla tehdyt asiat nähdään arvokkaina uhreina. Lähialueilla Virossa ja Venäjällä matkustellessa olen omin silmin todistanut, että uhreina on käytetty koruista vuoltavia hopealastuja, rahaa, tupakkaa ja puiden ympärille sidottavia nauhoja, mutta Suomessa nämä vaikuttavat kaikki melko harvinaisilta, ainakin siis nykyään.
Monelle tietysti tulee uhraamisesta ensimmäisenä mieleen eläinuhrit, joten selvennän varmuuden vuoksi ettei sellaisia Karhun kansan tilaisuuksissa harrasteta. Mutta luonnollisesti esimerkiksi kekrin aikaan on maanviljelyskulttuurissa teurastettu eläimiä. Suomalaiseen pyyntikulttuuriin liittyy ehkä kuitenkin ennen kaikkea jälkeenpäin toimitettu uhri; Ahdille annetaan osa kalansaaliista kiitokseksi onnen suomisesta ja lypsetystä maidosta ensin tilkka elättikäärmeelle kiitokseksi talon suojelusta.
|
|
|
Post by Kainu on Jun 26, 2016 19:23:31 GMT
En halua koko ajan luoda uutta viestiketjua, joten kirjoitan toisenkin kysymyksen tänne. Onko mahdollista luoda jonkunlaista pyhää paikkaa itse, jossa voisi käydä uhraamassa ja viettämässä juhlia? Vaarini omistaa n. 20 hehtaaria maata etäisellä sijainnilla ja olisi mukavaa, jos sieltä voisi etsiä jonkun erityisen paikan jossa kyseinen asia onnistuisi. Olen lukenut netistä vastauksia, mutta osan vastaus oli, että voi perustaa ja osan, että ei voi, siksi haluaisin kuulla karhun kansan vastauksen.
|
|
|
Post by Saaga on Jun 27, 2016 16:50:34 GMT
Karhun kansalla ei ole virallista linjausta tällaisista asioista, vain yksilöiden omat mielipiteet. Ja omani on, että tottakai voi luoda oman pyhän paikkansa. Paikoilla on erilaiset väet, ja jos sopivan sellaisen itselleen löytää, voi sitä kaikinmokomin alkaa ottaa osaksi uskonharjoitustaan. Paikka tulee hiljalleen tutummaksi ja siten pyhäksi käyttäjälleen.
|
|
ranys
Hallitus
Tietä käyden, olet tien vanki, vapaata on vain se metrin syvyinen umpihanki.
|
Post by ranys on Jul 1, 2016 3:42:50 GMT
Tosiaan tässä asiassa on näkemyseroja. Toiset ovat sitä mieltä, että vain varmasti pyhinä paikkoina tiedetyillä paikoilla voi uhrata ja toiset sitä mieltä, että pyhän paikan voi rakentaa tai "löytää". Itse uskon jälkimmäiseen. Olen sekä rakentanut että löytänyt pyhiä paikkoja. Pyhän paikan tunnistaa, jos siihen on lahja tai jos jaksaa sitä kuunnella. Omaan pihaani olen rakentanut pihanhaltijalle paikan ja lisäksi olen pyhittänyt itselleni pitämyspuun. Molemmat toimivat hyvin. Pihanhaltijan paikka on rakentamalla rakennettu kivistä ja paikalle olen vielä istuttanut pari puuta niiden lisäksi, jotka siinä jo kasvoivat. Olen kitkenyt paikkaa ja pyrkinyt kasvattamaan sammalta yms. metsän kasvustoa (paikka on pellon keskellä, joten ei ihan yksinkertainen juttu). Koen, että pihanhaltijan paikka on pyhittynyt sen työn kautta, mikä on nähty paikkaa varten (siis sitä työtä on ollut PALJON ja se on ollut osin hyvin raskasta). Pyhän paikan löytäminen on osunut tielleni muutaman kerran. Joka kerralle on yhteistä se, että en etsinyt pyhää paikkaa. Lisäksi yhteistä on se, että kun löysin paikan, aika pysähtyi ja eräänlainen pyhyyden tunne täytti minut. Se tunne on hyvin lähellä metsänpeiton fiilistä minulla, joten joka kerran, kun olen sen pyhän paikan löytänyt, olen ensimmäisenä lähtenyt karkuun  Ja sitten palannut myöhemmin katsomaan, että vieläkö se tunne odottaa siellä minua. Metsänpeiton tunne on erilainen eri ihmisillä. Jotkut menevät paniikkiin, joillekin tulee selittämätön hyvän olon ja kiireettömyyden tunne. Minä olen tässä jälkimmäisiä. Olen oppinut, että jos metsässä tulee liian hyvä olo, pitää heti pyrkiä pois, tai muuten siihen touhuun menee tunteja, ehkä jopa päiviä. Metsänpeittoon voi jopa kuolla, joten hyvä fiilis ei ole aina kovin hyvä juttu. Metsänpeitto ei ole pelkkää eksymistä, vaan sellainen aistit peittävä ja samaan aikaan terävöittävä asia, joka saa helposti ihmisen joko panikoimaan tai jäämään tunneiksi istumaan paikallaan tai vaeltelemaan. Tunnusomaista metsänpeitolle on myös se, että metsänpeittoon joutunut luulee olleensa metsässä minuutteja tai max. tunnin ja todellisuus on saattaa olla tunteja..
|
|
|
Post by mimerikki on Sept 26, 2016 6:14:35 GMT
En halua koko ajan luoda uutta viestiketjua, joten kirjoitan toisenkin kysymyksen tänne. Onko mahdollista luoda jonkunlaista pyhää paikkaa itse, jossa voisi käydä uhraamassa ja viettämässä juhlia? Vaarini omistaa n. 20 hehtaaria maata etäisellä sijainnilla ja olisi mukavaa, jos sieltä voisi etsiä jonkun erityisen paikan jossa kyseinen asia onnistuisi. Olen lukenut netistä vastauksia, mutta osan vastaus oli, että voi perustaa ja osan, että ei voi, siksi haluaisin kuulla karhun kansan vastauksen. Hyvinkin on mahdollista. Onkin aikeissa rakentaa luonnonmateriaaleista muinaishautojen liepeille kivistä ja kävyistä pieni spiraali. Sopii myös lähestyvän Kekrintienoon teemaan.
|
|
|
Post by Tammirinne on Jul 12, 2019 9:56:00 GMT
En halua koko ajan luoda uutta viestiketjua, joten kirjoitan toisenkin kysymyksen tänne. Onko mahdollista luoda jonkunlaista pyhää paikkaa itse, jossa voisi käydä uhraamassa ja viettämässä juhlia? Vaarini omistaa n. 20 hehtaaria maata etäisellä sijainnilla ja olisi mukavaa, jos sieltä voisi etsiä jonkun erityisen paikan jossa kyseinen asia onnistuisi. Olen lukenut netistä vastauksia, mutta osan vastaus oli, että voi perustaa ja osan, että ei voi, siksi haluaisin kuulla karhun kansan vastauksen. Itselläni on pihalla kivi. Vanhin veljeni Tapio, nyt suvun vanhin muistaa aina kertoa, kuinka lapsena heilutteli jalkojaan istuessaan kiven päällä. Olen viidettä sukupolvea tuolla tilalla ja päätin tehdä tuostä kivestä minulle sen kuppikiven. Ihmetelkööt tulevat aikoinaan. Pidän pannukahvista, jo nuorena oli tapanani kaataa ensimmäinen liru tietyn rituaalin jälkeen maahan Entisille. Nyt minulla on oma kuppikivi, "Entisille, muinaisille, nykyisille, tuleville." Olen jatkumoa.
|
|
|
Post by hillervo on Nov 1, 2019 17:19:41 GMT
Minulla on kotini lähistöllä paikka, joka on jotenkin aina pistänyt silmään. Kun havahduin miettimään uskon asioita, hoksasin heti, että siinä on minun oma pyhä paikkani. Nyt olen käynyt uhraamassa paikallani ja olen kyllä huomannut positiivisia vaikutuksia, joten ainakin itse koen, että pyhän paikan voi myös itse löytää.
|
|
|
Post by santerj on Jan 24, 2021 15:27:49 GMT
Hei!
Ranys mainitsi tuolla pitämyspuun. Kiinnostaisi kuulla siitä lisää teiltä, joilla sellainen on. Miten se valitaan, mitä kaikkea sille voi viedä antimeksi ja keneltä pitämyspuun kautta pyydetään apua tahi ketä muistetaan?☺️
|
|
Hiienlieko
Jäsenet
Vanhasta väestä henki
|
Post by Hiienlieko on Jan 25, 2021 20:09:43 GMT
Hei! Ranys mainitsi tuolla pitämyspuun. Kiinnostaisi kuulla siitä lisää teiltä, joilla sellainen on. Miten se valitaan, mitä kaikkea sille voi viedä antimeksi ja keneltä pitämyspuun kautta pyydetään apua tahi ketä muistetaan?☺️ Moro!
Pitämyspuu, uhripuu, pihapuu etc. Monta nimeähän tälläisellä puulla on.
Omani kasvaa tontin reunalla. Vanha ja suurikokoinen koivuvanhus. Koska olemme muuttaneet vanhaan taloon, en valikoinut tontilta nuorta taimea kuten varsinaisilla uuden talon rakentajilla perinteisesti on ollut tapana. Valitsin taloa vanhemman puun, koska katsoin sen todennäköisesti olleen jo olemassa ennen talon perustuksia. Ikään kuin se olisi vahtinut talon pihapiiriä aina. Jollain tapaa se vain ikään kuin puhutteli minua siten? Kuulostaa varmasti hassulta, mutta näin se on. Sen verran vaikuttava olemus tällä koivuvanhuksella on.
Uhrasin koivulle ensimmäisellä kerralla vuolemiani hopeasiluja ja olutta. Pyysin samassa yhteydessä maanhaltijaa ottamaan koivulle sijansa ja suojelemaan taloa, pihapiiriä ja perhettäni. Toivoin myös, että se toimisi yhteydenpitopaikkanani sukuni vainajille. Samalla lupasin vastapalveluksena sitoutuvani merkkipäivinä muistamaan koivua säännöllisesti uhrilahjoin.
Kekrinä olen sytyttnyt puun juurelle kolme hautakynttilää, uhrannut ruokaa ja itsevalmistamaani sahtia tai olutta. Ruokauhrin asetan puun juurelle puisessa tarjoiluastiassa ja sahdin tai oluen valelen koivun rungolle. Kumarran kolme kertaa ja rukouksellani osoitan uhreista maanhaltialle osansa ja toisen osan sukuni vainajille. Maanhaltiaa pyydän suojelemaan kotiani ja pihapiiriäni. Sukuni vainajilta rukoilen suojelusta ja opastusta itselleni ja perheelleni tulevaa uutta vuotta varten.
Rukoukset ovat vapaamuotoisia. Lähinnä pyyntöjä ja toivomuksia.
Muina merkkipäivinä uhrit menevät aikalailla samoille tahoille kuin kekrinäkin. Karhunpäivänä toki muistan myös Hongatarta ja itseään metsän kuuluisaa kuningasta. Ukonjuhlassa pyydän asuinseutuni maanviljelijöiden avuksi raikasta ja hedelmöittävää sadetta kasvaville oraille, sekä kunnioitan elämänvoimaa antavaa Päivätärtä.
Kuten huomaat, melko moneen tilanteeseen tämä pitämyspuu todella soveltuu. Sen välityksellä voidaan pitää yhteyttä kolmikerroksisen maailman välillä. Puun juuret ovat yhteydessä Alisen kuolleiden valtakuntaan, runko kulkee täällä meidän Keskisessä maailmassa ja latva hipoo Ylistä Jumalten valtakuntaa.
Uhripuulla voidaan ihan muutoinkin käydä hiljentymässä ja purkamassa tuntojaan. Ei siis tarvitse odotella mitään merkkipäiviä sen puoleen. Kyllähän myös toki pitämyspuun äärellä voidaan toimittaa tarvittaessa merkkipäivien välilläkin uhreja milloin mistäkin syystä. Minä uhraan omalle puulleni aina ensimmäisen osan jokaisesta valmistuneesta olut- tai sahtierästä. Kuuluu tapoihin.
Katsoppas muuten Sammenluola blogista Pitämyspuu niminen kirjoitus! Se on erittäin tyhjentävä. Yllä olevahan on omaa tulkintaani. Löytyy ko. blogista muutenkin erinomaisia kirjoituksia 
|
|
keto
Karhunpentu
|
Post by keto on May 17, 2021 12:20:41 GMT
Missä asioissa puulta voi kysyä apua (ihan missä vaan vai vain tietyissä asioissa)?
|
|
Miika
Jäsenet
Väenusko!
|
Post by Miika on May 24, 2021 15:46:25 GMT
Missä asioissa puulta voi kysyä apua (ihan missä vaan vai vain tietyissä asioissa)? Omasta mielestäni missä asioissa hyvänsä.
|
|
Hiienlieko
Jäsenet
Vanhasta väestä henki
|
Post by Hiienlieko on May 25, 2021 14:12:59 GMT
Missä asioissa puulta voi kysyä apua (ihan missä vaan vai vain tietyissä asioissa)? Omasta mielestäni missä asioissa hyvänsä. Komppaan Miikaa. Mie käyn ite pyytääs apuja lähinnä edesmenneiltä sukulaisiltani milloin mihinkin asiaan liittyen, aina ku siltä tuntuu.
|
|
|
Post by Tammirinne on Mar 1, 2022 21:18:51 GMT
Mulla on takan päällä kuparikulho. Suolaa, sokeria, kahvia ja viljaa. Pihalla on kivi, johon kaiversin kupin.
Metsässä oli aikoinaan iso hiisi, kunnes kunta päätti vetää sen tasaiseksi. Hiiden vierellä kasvoi iso kuusi, se oli vedetty metrin korkeudelta poikki.
Sen jälkeen, kun näin raiskion, en ole siellä pystynyt käymään. Liikaa eksyneitä.
|
|